donderdag 9 mei 2013

Pelargonia Odorata


Geurgeraniums... fascinerende planten, niet per se omdat ze mooi zijn, maar omdat ze zulk apart geurend blad hebben. Allerlei verschillende geuren, van rozegeur tot nootmuskaatgeur. Ik had ooit (twintig jaar geleden, ofzo) een kleine collectie en ik loop al jaren met het plan rond om er weer naar op zoek te gaan, maar dat kwam er nooit van. Tot ik er per ongeluk achterkwam dat fuchsiakwekerij Van der Velde tegenwoordig ook een heel assortiment pelargoniums heeft, waaronder de welriekende.
Vanmiddag met C naar Heerde geweest en er zes aangeschaft. Eén soort met een bijzondere geur die ik vroeger had, Old Spice, heb ik niet gevonden, maar wel de volgende:
Achterste rijtje op de foto, vlnr:
Royal Oak (P. Quercifolium, enkel, mauvepurper, welriekend, eikenbladvormig blad , scherpe geur),
Attar of Roses (enkel, lila, welriekend, drielobbig naar rozen geurend blad),
Clorinda (enkel, roze, welriekend, geur van cederhout),
voorste rijtje vrnl:
Chocolate Peppermint (enkel, mauve, welriekend, pepermuntgeur),
Creamy Nutmeg (enkel, wit, welriekend, nootmuskaatgeur, kleine bonte blaadjes), en
Deerwood Lavender Lad (enkel,roodpaars, welriekend, lavendelgeur).
De beschrijvingen komen van de site van Van der Velde.
Hier een interessant artikel van Fine Gardening. Ze kunnen 's zomers in de volle zon, ze houden van magnesium (zo nu en dan beetje Epsom Salt in het gietwater) en ze kunnen net als hun bekende broertje, de citroengeranium, gewoon op de vensterbank overwinteren).
Ik denk dat ik deze zomer nog wel een keertje naar Heerde ga... :)

Geen opmerkingen: