donderdag 1 maart 2012

Nieuwe lens

Ik heb er verrassend lang over gedaan om me te realiseren dat je door te croppen een onderwerp wel beeldvullend kan maken, maar dat het nooit echt scherp kan zijn als het oorspronkelijk maar een klein onderdeeltje van de foto was. Toen dat kwartje eenmaal gevallen was begon het denken over een langere lens. Mijn 24-105 is een absoluut fantastisch, maar hij kan een onderwerp nu eenmaal niet echt dichtbij halen zoals - bijvoorbeeld - een 70-300.
De vraag is dan: welke? Een tweede hypotheek nemen om een lens uit de L-serie van Canon aan te schaffen? Da's een beetje lastig als je in een huurhuis woont. De goedkope Canon? Een Sigma?
Ik ben er over gaan praten met mijn vakfotograaf, die het aanhoorde en mij vervolgens een fotoboek in handen gaf met voorbeeldfoto's van de Tamron 70-300 VC. Hele fraaie foto's. Doorslaggevend was een foto van een springende bordercollie :).
Volgens de reviews is het een prima lens voor z'n prijsklasse, maar bij f8 en rond de 200mm is het een prima lens period. De AF is niet bijzonder snel, de stabilisatie werkt uitstekend.
Ik heb 'm aan het eind van de middag opgehaald en het is vandaag uitgesproken druilerig weer - niks f8, dus, maar als je een nieuwe lens hebt wil je nu eenmaal foto's maken. Alles met ISO 500 en het is evident dat je bij 1/125 geen springende hondjes kunt fotograferen (kortere sluitertijden zaten er bij zo weinig licht niet in), maar het is wel èrg leuk om zo ver in te kunnen zoomen! En nu maar hopen dat het snel lichter weer wordt!

Wat de foto's betreft: prachtig boswerk van HvH, volop sneeuwklokjestijd, de hondjes zijn alweer bijna vijf maanden oud en al groter dan Tara, Jess die even af moest koelen en... een paar dozen Rosario, lekker!








Geen opmerkingen: